דבק אפוקסי


דבק אפוקסי הוא חומר שמאה אחוזים מכל מי שהתעסק בבנייה, כמקצוע או כתחביב, או ביצע עבודות שיפוץ בביתו דמע את שמו. הוא משמש למגוון רחב של שימושים ומציע פתרונות יעילים ובטוחים. על מנת להבין קצת יותר על הדבק השימושי נצלול קצת למידע אודותיו.

מהו בעצם אפוקסי?

אפוקסי הוא שם המתאר קבוצה רחבה מאוד של חומרים כימיים מסוג פולימרים. האפוקסי משמשים לשימושים רבים במגוון רחב של תעשיות, כדבקים, כתבניות או כצבעים.

מקורו של האפוקסי בשימוש תעשייתי נעוץ בשנות העשרים של המאה הקודמת באמריקה, שם לראשונה, בשנת 1927, ניסו להפיק שרפים אפוקסיים. נסיונות אלו לא הובילו להצלחה מסחרית עד לשנות השלושים, כאשר מוצר מוגמר היצא לשוק ומאז נעשה בו שימוש בידי חברות רבות ברחבי העולם כולו.

האפוקסי הבסיסי הוא למעשה שרף, שכאשר מערבבים אותו עם חומר כימי אחר הוא עובר תהליך של התקשות, וכעת ניתן להשתמש בו עבור השימוש המיועד.

האפוקסים הנפוצים ביותר מורכבים מערבוב של חומרים בשם אפיכלורוהידרין וביספנול A.

אוקיי, הבנו מה זה אפוקסי, אבל מה זה דבק אפוקסי?

דבק אפוקסי הוא שמו של דבק מבנה חזק במיוחד, המשמש להדבקה של חומרים שונים זה מזה. כך לדוגמא ניתן למצוא שימושים רבים לדבק אפוקסי בהדבקת מתכת, עץ, פלסטיק וזכוכית.

דבק האפוקסי הוא מאוד מגוון, וכולל סוגים שונים שלדבקים בעלי תכונות משתנות. לדוגמא, זמן הפילמור של דבק האפוקסי יכול לנוע מדקות אחדות ועד שעות, בהתאם לשימוש שנעשה בדבק.

דבקים אפוקסיים הם משפחת הדבקים העמידה ביותר לתנאים קיצוניים כמו חום ותקיפה כימית. נוסף על כך, ההתקשות של דבקים אפוקסיים אינה תלויה באוויר, אלא בזרז (המקשה), כך שניתן להשתמש בהם גם מתחת למים לדוגמא (כך שאם אתם מתכננים להדביק אלמוגים, מצאתם את הפתרון!)

איך משתמשים בדבק אפוקסי?

חשוב מאוד לזכור כי השימוש בדבק אוקסי כולל ערבוב בין השרף והמקשה. לכל סוג של דבק אפוקסי קיים יחס ערבוב אחר, שנעשה בהתאם להוראות היצרן שמודפסות על אריזת הדבק.

לאפוקסי הבסיס קיימות אפשרויות שונות של הוספת חומרים שיעעניקו לו תכונות שונות בהתאם ליישום בו נעשה בדבק שימוש.  ניתן להוסיף לדבק חומרים שישפיעו על הגמישות, קשיות, זמן פילמור, הולכת חום וחשמל, עמידות בחומרים שונים ועוד.

חשוב מאוד לשים לב כי שיא חוזקו של הדבק האפוקסי (והדבר כולל גם את האפוקסי "המהיר") מגיע כעשרים וארבע שעות לאחר הערבוב בין המקשה והשרף.

האפוקסי מגיע לרוב לצרכן כאשר הוא במזרק המחולק לשניים: בחלק אחד המקשה ובחלק נוסף השרף. הערבוב בין שני החלקים מתרחש עם לחיצה אחידה על גבי שתי בוכנות המזרק, מה שמוציא ממנו מקשה ושרף ביחס הנכון.

באופן כללי ניתן לערבב בין שני מרכיבי הדבק באופן ידני, אך רצוי מאוד לעשות את הערבוב תוך שימוש במערבל סטטי המוברג למזרק. אביזר הפלסטיק (מערבל סטטי) מאפשר גם יישום של הדבק ישירות על גבי החלק להדבקה.

ניתן להשיג בשוק גם מיכלים נפרדים של מקשה ושרף. כאשר נעשה שימוש במיכלים נפרדים, יש להוסיף במדידה זהירה ושקולה את המקשה לשרף, לערבב היטב ובהחלטיות וליישם את ההדבקה לאחר מכן באמצעות שימוש במרית.

שימושים שונים בדבק אפוקסי

האפוקסי משמש למגוון עצום של שימושים – מהדבקה כללית וביתית (אפוקסי חמש דקות) ועד לשימושים תעשייתיים רחבי היקף. יתרונו החשוב של האפוקסי הוא שהוא מאפשר הדבקה של שני חומרים זה לזה בקלות יחסית, כמו לדוגמא הדבקה של גומי למתכת, עץ לפלסטיק ועוד ועוד.  

© כל הזכויות שמורות    •    אוראנטק גטאור   •    HD Design עיצוב ובניית אתרים

פירוט הצעה
התחילו להקליד כדי לראות מוצרים שאתם מחפשים.